Roskole og kajakskole 2024

Sådan forventer vi roskole / kajakskole 2024 forløber:

Hele programmet - sammensætningen, datoer mv. er med forbehold for ændringer.
Se ROSKOLE umiddelbart herunder.  Se KAJAKSKOLE længere nede i teksten
Som interesseret i at lære at ro (kajak eller på hold i inrigger / coastal robåd) SKAL du tilmelde dig på interesselisten, for vi kan give dig direkte besked.
Her kan du tilmelde dig interesselisten.    Det koster ikke noget at tilmelde sig interesselisten. Du betaler først, når du aktivt tilmelder dig roskolen eller kajakskolen.

På roskolen og kajakskolen lærer du at ro og opnår grundlæggende færdigheder.
Som deltager på årets ro- eller kajakskole bliver du automatisk medlem af Nibe Roklub.

ROSKOLE i inrigger- eller coastal robåd
Undervisningen i inrigger- eller coastal robåd foregår dels på en roskole weekend + 4 sen eftermiddags- eller aften lektioner. Vi arbejder i små hold med 2-3 instruktører tilkoblet.  Vi forventer at du deltager i både roskole weekend og efterfølgende lektioner. Du vil i forløbet bl.a. lære:

• rotaget med koordineret brug af arme og ben samt håndteringen af åren.
  • at ro i takt med dine rokammerater
  • at forstå samt udføre styrmandens kommandoer

Når du har deltaget i undervisningen og lært at ro, frigives du af din instruktør.

ROSKOLE WEEKEND
Tid:                   4.-5. maj -  for inrigger og coastal.
Program :      Lørdag 4. maj kl. 8.30 - 16.00
                        Søndag 5. maj kl. 8.30 - 13.00
Instruktion i små lektioner gennem dagene, dels på vandet (åretaget +teknik) og dels på land (klargøring af båd, isætning, optagning og klargøring).
I tilfælde af megen blæst starter roskolen i robassin i Aalborg.
Aktiviteten i weekenden 4.-5. maj er obligatorisk.
Der er forplejning undervejs gennem hele roskole weekenden.

INSTRUKTIONSAFTENER eller SEN EFTERMIDDAGE:
Tid:                  INRIGGER / COASTAL: Aftales i forbindelse med roskolen.
                        Aktiviteten er obligatorisk.
Sted:              Nibe Roklub, Aalborgvej 1, 9240 Nibe.
Beklædning, Inrigger / coastal:
                        Praktisk tøj, evt. løbetøj, vindtæt jakke evt. regnjakke,
                        flade sko m. smal hæl, tørt tøj, håndklæde.
PRIS:

Prisen for inrigger / coastal roskolen: 1.750 kr. og det inkluderer:

• Roskole: Weekenden 4. og 5. maj
  • Forplejning på roskoledage
  • Sen-eftermiddags l eller aften ektioner aftales i forbindelse med roskolen.
  • Klubkontingent for 2024 (er du allerede medlem, betaler du blot som hidtil).

KAJAKSKOLE:
Vandtilvænning (kun kajak)
Tid:                   13. april kl. 13.00-16.00
                         (Mødes i klubben, pakker og kører til svømmehallen, færdig ca. kl. 16.)
Sted:                Nibe svømmehal, vandtilvænning
Program:        Foreligger ved INTRO-aften d. Endnu ikke tidfastsat
                         Aktiviteten er obligatorisk

HUSK til denne dag
Badetøj, evt. våddragt, evt. madpakke, godt humør.

KAJAKSKOLE DAG
Tid:                 4. maj kl. 08:30 til 14:00

Program :       Kommer senere. Der er forplejning undervejs gennem hele roskole weekenden.
                        Aktiviteten er obligatorisk.

INSTRUKTIONSAFTENER
Tid:                  8 hverdagsaftener i ugerne 20-23
                         Tidspunkter fastsættes individuelt af instruktørerne på de enkelte hold, i samarbejde med kursister.
                         Uge 24 og 25 vil du blive introduceret til andre kajaktyper (turkajak og surfski).
                         Aktiviteterne er obligatoriske.

Sted:               Nibe Roklub, Aalborgvej 1, 9240 Nibe.

Beklædning:  Våddragt, vindtæt jakke, evt. regnjakke, neoprensko, tørt tøj, håndklæde.

PRIS:               Prisen for kajakskolen: 1.750 kr. og det inkluderer:

• Vandtilvænning i svømmehal 13. april)
  • Kajakskoledag 4. maj
  • Aftenlektioner: 8 lektioner på hverdagsaftener i ugerne 20-23
  • Mulighed for erhvervelse af IPP2 bevis efter sommerferien
  • Klubkontingent for 2024 (er du allerede medlem, betaler du blot som hidtil).

KAJAK INSTRUKTION:
Kajakundervisningen i uge 20-23 foregår i faste instruktionshold på 6-7 kursister og 2-3 instruktører, hvor vi gradvist får fyldt mere og mere i rygsækken - altså mere erfaring inden du frigives til at ro uden instruktør.
Vi forventer alle deltager i alle de aftalte aftenlektioner med instruktører fordelt over disse uger.
Kravet for at ro uden instruktør (delvis frigivet) er at du har roet 50 km, og at du sikkert kan udføre en godkendt makker redning.

Du vil som en del af kajakskolen i uge 24 og 25 blive introduceret til andre kajaktyper (turkajak og surfski), som du får mulighed for at prøve. Også denne del af kajakskolen er obligatorisk.

For at blive »helt frigivet«, det vil sige at du må ro alene i rosæsonen, skal du have roet mindst 150 km og sikkert kunne lave en godkendt solo redning.