Ny 3. plads til Lærke og landsholdet

21. juli 2019 21:11 , af Jacob Søndergaard

Søndagens løb for Nibe Roklubs Lærke C. K. Petersen var på en sø, en trekantbane, i Sanabria ved den spanske by Valladolid. To omgange, i alt 5000m.
Her kom den danske 4'er kajak igen på 3. pladsen, efter Spanien og Ungarn.

Nibe Roklubs Anders Petersen, der til daglig træner og ikke mindst koordinerer klubbens yngste kajakroere - incl. Lærke, siger: – Der kæmpes ret hårdt ved starten, man skal være forberedt på at blive ramt af de andres pagajer. Frederikke der sidder forrest fik en pagaj i hovedet ved starten lørdag. Der er lidt forskellige opgaver og udfordringer i en 4-kajak. Den der sidder forrest styrer, og bestemmer takten. Den der sidder som nr 3 (og det er Lærke), tæller ned og siger til, når der skal skiftes tempo. Pga. vandet fra pagajerne kan især den bageste ikke se ret meget, men sidder i et konstant brusebad. Man placeres i båden efter styrke, således at den stærkeste sidder bagest. Samtidig skal man også tage hensyn til at den roer med bedst taktik, overblik og erfaring sidder forrest.

Nibe Roklub ønsker stort tillykke til Lærke, hendes K4 hold og til det danske herrehold.

Danskerne var fra start med helt fremme, hvor de kæmpede med den spanske og ungarnske båd i en til tider næsten drabelig positionskamp, mens feltets øvrige deltagere en efter en blev hægtet af. Det samme blev halvvejs igennem løbet skæbnen for den danske båd, som derefter udviste enorm råstyrke ved alene at holde et stærkt felt af forfølgere anført af en tjekkisk båd bag sig hele vejen til mål. Pigerne tredjeplads betød, at de samlet endte som nr. 3, og at hele det danske hold på tværs af køn samlet blev nr. 2 efter Spanien. De danske herrer vandt søndag sit løb foran Spanien.