Nibe Roklub arrangør af DM 2019 i havkajak Ocean Race

1. november 2018 06:40 , af Jacob Norris

I 2019 har vi i Nibe fornøjelsen at kunne lægge limfjordsvand og klubnavn til de officielle danske mesterskaber i Ocean Race for havkajak og surfski. Læs mere om løbet på klubbens hjemmeside under »EVENTS«.

Det er første gang at en begivenhed af denne kaliber kommer til Nibe Bredning og vi vil i Nibe Roklub gøre en stor indsats for at afholde mesterskaberne og forhåbentlig møde en masse aktive havkajakroere fra hele landet. Jeg var sådan set meget beæret over at DKF (Dansk Kano og Kajakforbund) spurgte os om vi vil afholde DM i 2019. Vi ligger jo ikke så centralt i Danmark, men vores limfjordsterræn er nemlig slet ikke tosset til udfordringer til havkajakker.

I min aktive 2018 sæson har jeg været rundt til alle afdelinger af DMC OceanRace Cup for at prøve det af og for at se hvad der sker i de andre klubbers lokalfarvand. Jeg har fået en klar ide om hvad der kræves for både at kunne deltage, gennemføre og få en god placering i de ocean races der bliver slået op. Og samti-digt har jeg fået en ide om hvad der forventes niveaumæssigt for at kunne afholde et løb i vores farvand.

Det er altid en større opgave at tiltrække sjællændere til jyske løb end omvendt, og vi har i Nordjylland lidt længere for dem at køre end de er vant til. Jeg har dog trodset oddsene de seneste 2 år og taget den 4,5 time lange køretur til Helsingør, hvor DM OceanRace er blevet afholdt i 2017 og 2018. Begge år er jeg kommer derfra med en tilfredsstillende 5. plads, og der er ikke langt til podiepladsen derfra.

Jeg træner målrettet mod løbene gennem sæsonen, og læser grundigt op på lektien mht. strømforhold, bundforhold og navigationsudfordringer til hvert opkommende løb. Det er nemlig een af de store forskelle fra flatwater races (tur/kap kajakker) på søer og åer, hvor det ikke er en del af udfordingerne.

I OceanRace skal du kunne aflæse og kende strømforhold og vindforhold på dagen samt have undersøgt bundforholdene på de formodede racedistancer. OceanRace har ikke nøje markerede ruter og giver ofte frit slag for kursvalg - bare man kommer fra A til B hurtigst muligt. Rent faktisk kan ruten som er længere, godt være hurtigere blot på grund af andre bund eller strømforhold.

Når vi lægger vand til DM OceanRace i 2019, så synes jeg at det tilføjer DM løbet en ny dimension i form af navigationsfaktoren, og nærmere betegnet bundforholdsfaktoren gør at vi får et mere udfordrende løb set fra havkajaksiden. Helsingør ruten er også rigtig fin, den følger en kystlinje og kræver ikke færdigheder i navigation. Navigationsmæssigt er det samme gældende for Thurø Rundt (Svendborg) og Fænø Rundt (Middelfart) som også er faste løb i Ocean Race Cup’en

Hvis du kan li’ at give den gas og få sved på panden i din havkajak - så kom og vær med.

Jeg så jo på tætteste hold, at nye kajakroere fra 2018 holdet tog medaljer og hæder på Tour de Gudenå, og jeg ved fra snak med mange af jer, at I gerne vil give den gas på - så hvorfor ikke gøre det sammen, og samtidigt få nyt rofarvand prøvet af.

Jeg opfordrer hermed alle havkajakroere i klubben til at tage udfordringen op - kom og vær med på 2019 OceanRace løbende - og under alle omstændigheder vores eget DM OceanRace.

Kom og spørg, hvis du synes det lyder spændende, men er usikker på om du kan være med.

Synes du det her med DM til Nibe lyder spændende, men vil helst se til fra havnemolen eller i tidstag-ningskontoret, så sig til - vi har brug for aktive hænder på land også, så sig til hvis du vil være med !

Alle jer med fart i hovedet rigtigt gode muligheder for medalje - jeg har selv set de fleste af jer, og jeg havde fornøjelsen i 2018 Cup’en at runde af med en sølvmedalje i danmarksserien. Den kommer man ikke sovende til, det erkender jeg, men hvis du er ihærdig og deltager i alle løbende i Cup’en og laver nogle rimeligt gode placeringer, så er det langt fra umuligt.

2019 kalenderen for OceanRace Havkajak løbende ser således ud. Jeg har taget 24timers løbet i Malmø Kanaler med, da det er en super udfordring som man kan ro hvor man hele tiden har en man kan følges med.

Lav din målsætning for 2019, og skriv dig på listen på opslagstavlen.

M24h, Malmø, 18-19/5 2019 (sidste løb, sidste chance)

Fænø Rundt (Middelfart), 26/5 2019

Thurø Rundt, 11/8 2019

Limfjordsrace Nibe-Gjøl-Nibe (DM løb), 17/8 2019

Kronborgløbet Gilleleje-Helsingør, 24/8 2019

Tour de Gudenaa 2019, 7/9 2019

Vi er allerede 2 der skal afsted på M24 i Malmø, og der er plads til flere.

Standerstrygning og vintersæsonen er tiden hvor man kan gå og lægge sin egen lille målsætning for næste års kajaksæson.

Vel roet !

Kajakchefen / Jacob Norris