DM Ocean Race i Nibe lørdag

15. august 2019 21:24 , af Jacob Søndergaard

Fire Danmarksmesterskaber for stærke rugbrødsmotorer finder sin ejermand i Nibe den kommende weekend. Start fra havnen i Nibe lørdag kl. 11.00.

Nibe Roklub står på lørdag d. 17. august som vært for afviklingen af DM Ocean Race, der er en kaproning for havkajak og surfski over en maraton distance på godt 22 kilometer.

Det er ikke noget helt almindeligt Danmarksmesterskab, der på lørdag afvikles i farvandet ud for Nibe; nærmere betegnet i farvandet mellem Nibe Havn, den lille ø »Rønholm« midt i Nibe Bredning og havnen på Gjøl.

Nibe Roklub blev sidst på vinteren kontaktet af Dansk Kano- og Kajak Forbund med en opfordring til at afholde Danmarksmesterskabet, som roes i fire klasser – hhv. for damer og herrer og i bådklasserne havkajak og surfski. Sidstnævnte er en variant af den kendte havkajak, men i en længere og hurtigere udgave. Der skal således kåres fire Danmarksmestre med tilhørende sekundære placeringer.

Ved udløbet af tilmeldingsfristen var 23 roere tilmeldt. – Det er i underkanten af de ønsker, vi har haft til deltagelsen, men heldigvis er der tilstrækkeligt med roere tilmeldt, så der kan skabes passende konkurrence, oplyser Nibe Roklubs kajakchef Jacob Norris. Nibe Roklub stiller med tre i herreklassen og to i dameklassen; alle Nibe-roerne stiller op i traditionel havkajak.

Jacob Norris forklarer videre: Kajakforbundet ønskede at afprøve andre farvande til dette maratonløb, og i Nibe Roklub var vi varme på at afprøve vort farvand: Området mellem Nibe og Gjøl dels kan være »bidsk«, når vejret er til det, og dels er der udfordringer med strømforhold og varierende bundforhold. Alle disse forhold skal man tage i ed, og det giver samlet en super-udfordring for de fleste, incl. erfarne havkajakroere.

DM-løbet i Nibe, der i øvrigt er en del af sæsonens »Dan-sprint Maraton Cup« med i alt seks afdelinger, startes fra havnen i Nibe på lørdag af Aalborg Kommunes 1. viceborgmester Kristoffer Hjort Storm (DF). Efter løbet er der præmieoverrækkelser ved Nibe Roklubs klubhus sydvest for havnen.

Nibe Roklub er officielt arrangør af DM-løbet, og godt 20 af klubbens medlemmer stiller op med frivillig hjælp til en række forskellige funktioner; dels på land og dels på vandet, hvor der er kontrolbåde ved Rønholm og følgebåde for roerne. Der samarbejdes i øvrigt med Gjøl Ro- og Kajakklub, der stiller mandskab til rådighed ved vendepunktet ud for Gjøl Havn og ved roernes passage af Limfjords sejlrenden.