Danmarksmestre på hård Limfjordstur i Nibe

17. august 2019 17:04 , af Jacob Søndergaard

Nibe Roklub tog sig af hhv. GULD til Casper Pedersen i mændenes havkajak, SØLV til Birgitte Larsen og BRONZE til Mette Godsk Nicolajsen - to sidstnævnte i damernes havkajak.

Nibe Roklub var lørdag arrangør af DKF’s Danmarksmesterskab for havkajak og surfski. Mesterskabet blev afviklet på Limfjorden, i området mellem Nibe og Gjøl på fjordens nordkyst.

Og selve løbet levede i høj grad op til sin egen titel, nemlig DM Ocean Race. Mange har den forventning til Limfjorden, at det er et roligt farvand, men det er langt fra tilfældet, når vejret arter sig som det gjorde lørdag, hvor en sydlig vind på 7-9 sekundmeter blæste over Nibe og Gjøl Bredninger, suppleret af regnbyger, der lejlighedsvis gav kraftig nedsat sigtbarhed.

Løbets deltagere blev startet samlet for de fire klasser: Havkajak for hhv. damer og herrer, samt surfski for hhv. damer og herrer. Som repræsentant for Aalborg Kommune, der officielt støtter Nibe Roklub som arrangør af løbet, roste viceborgmester i Aalborg Kommune, Kristoffer Hjort Storm, Nibe Roklub for engagementet og han bød samtidig løbets deltagere velkommen til Nibe i Aalborg Kommune.

21 roere stillede op til start i de fire klasser – et deltagerantal, som vi godt kunne have ønsket os en del større, for løbet rute, farvandets beskaffenhed og passende med vind og bølger til en ret hård rute; det skulle være »guf« for enhver havkajakroer med lidt fart i blodet, siger Nibe Roklubs kajakchef Jacob Norris.

Men konkurrencen blandt deltagerne i de enkelte klasser var hård nok, og vejret gjorde sit til at give tilstrækkeligt med udfordringer, såvel som farvandet, der kunne angribes på forskellig måde, alt efter deltagernes studium heraf: Skulle man tage korteste rute i rum sø eller måske en lidt længere under land for at søge en smule læ fra kysten.

Resultater:

SURFSKI, herrer:
1. Ronnie Dalsgaard, Klampenborg Kano og Kajakklub (1:58:26) Danmarksmester
2. Lutz Erichsen, Kolding Kajakklub (1:59:31)
3. Martin Møller Friedrichsen, Maribo Kajakklub (2:13:31)
4. Peter Rohde, Klampenborg Kano og Kajakklub (2:14:42)
5. Christian Boehm, Kajakklubben Krogen, Helsingør (2:34:00)
6. John Pedersen, Nyborg Kajakklub (2:40:23)
7. Per Hansen Nyborg Kajak Klub (2:49:07)
8. Benjamin Trap Rasmussen, Kajakklubben Krogen, Helsingør (3:48:17)

SURFSKI, damer:
1. Emma Broberg, Skovshoved Roklub (2:18:12) Danmarksmester