Core/flex træningssessioner vinter 22/23

21. januar 2023 22:03 , af Jacob Søndergaard

Af: Jacob Norris

Lidt baggrund
Corona lockdown skubbede mig i retning af hjemmetræning tilbage i 20 og 21. Det var svært at holde niveauet med de mange restriktioner, og jeg havde sat mig for at deltage i en del store stævner og races rundt om i Danmark og såmend også i udlandet. Mine prøvelser og tilhørende pinsler afslørede i 18 og 19 at der manglede noget i træningen og alderen taget i betragtning så skal der bare lægges stor ihærdighed i for at komme i overall god form - ikke "kun" form til roning, løb eller cykling - men til det som er fundamentet i daglig velvære og fysisk god flex og form - nemlig coretræning. Så motivationen og erkendelsen af at der skulle mere til, den er tilstede - og det er forudsætning nr 1: erkend at der skal/kan gøres noget, og nr 2: invester tiden i det.

Jeg har lavet en del forskellige programmer og intensitetsniveauer, som alle har fokus på træning af core (mave-ryg-hofter-skuldre + det løse derudover). Fokus er lagt på muskelgrupper vi bruger i kajaksporten, men er også allround til andre sportsgrene - det er en tilrettelagte øvelsespakker som er nøje udvalgte.

OK, hvad kan det give dig tilbage?
Opbygningen af en stærk core er med til at give det som gør forskellen på om man kommer hjem med metal om halsen eller måtte nøjes med ikke-nævneværdige placeringer. Men også generel skadesforebyggelse og velvære er store faktorer som du får med.

De mange småskader og myoser som jeg gik og kæmpede med fik jeg opbygget et modtræk til. Jeg fik rigtig mange øvelser og forslag til træningen af min fysioterapeut, og jeg har brugt DKF's kajak-understøttende træningsprogram til inspiration - og snak med andre træningstosser og professionelle kajakroere har lagt fundamentet for mange af de coreøvelser, som jeg bruger i træningerne. Og det virker, man bliver glad og får en stor del kropslig velvære som betaling.

Sådan foregår det
Træningerne i klubregi slås op 1-2 uger frem ad gangen. Det er en anden type træning end de eksisterende gruppetræninger i klubben. Det foregår udelukkende med gulvøvelser sorteret i typer og muskelkatagorier - og de er lagt efter en timer så alle på holdet kan følge med hele tiden. Øvelserne demonstreres kort inden hvert sæt begynder og de viste øvelser udføres med tilhørende fokuspunkts instruktion. Det er piv hårdt, men ingen har indtil nu været kede af det hårde program og den intensive træning, som kræver let motionstøj, vanddunk og håndklæde. Tilgengæld får du godt humør, god velvære og et smil på læben.

Jeg synes det er fedt at interessen er så god for at være med - og det er fedt at lave øvelserne sammen med andre. Hvis du alligevel gerne vil rode med det selv, så ligger programmerne til rådighed på hjemmesiden under "Aktiviteter/Motionsrum" hvor du kan hente på coreøvelserne og det enkle flex/yoga program. Spørg gerne, hvis du vil vide mere.

Husk vi har også Cirkeltræning med baser/stationer, rospinning i forskellige niveauer samt svømning og kajaktræning i svømmehallen. Alle tilbudene er til dig som medlem - lavet af klubbens andre medlemmer, og så det er op til dig at byde ind på det du har lyst og tid til.

Fotos: Kirsten Schøler

Vedhæftede filer