Besøg på kajak- julemandens værksted i Sverige

25. december 2018 09:58 , af Jacob Norris

Billedet herover: Nibe Roklubs Søren Jørgensen i samtale på Kajak- julemandens værksted.

Historien starter som så mange historier over en kop øl og en vanvittig ide der får næring af snakken der går.

Kajakchefen har besluttet sig for at få lavet en skræddersyet specialtilpasset havracer, det ypperste inden for kajakkunstens hastighedsgren på åbent vand - en ocean racer bygget efter mål og ønsker. Islændingen har allerede været på værkstedet i Sverige i sæson 2018 og det blev jo ikke nemmere at hale ind på ham af den årsag.

Kajakchefen og klubkammeraten Søren Jørgensen var begge enige om, at en tur til Sverige for at besøge værkstedet og designlegenden kunne være vildt. Søren har netop afsluttet sig eget byggeprojekt ved at bygge een af Björn Thomassons kajakkermodeller, Njord. En hurtig og lang havkajak med fin manøvredygtighed. Den er udført i såkaldt listebyg, hvor kajakken er sammenlimet af 4-5mm tynde fine trælister. Et kæmpe stort stykke arbejde, som kræver en stor del vilje, teknisk kunnen og en masse tid.

Ideen med at tage op til Sverige og besøge værkstedet blev omsat til virkelighed da Søren og jeg tog d. 16/12 2018 turen til kajakhulen i den lille by Tranås. Her skulle vi møde kajakbyggeren Petrus i sit værksted samt den verdensberømte svenske kajakdesigner, Björn Thomasson. Det ultimative møde var sat op, og vi havde afsat 3-4 timer til begivenheden.

Björn Thomassson har gennem tiden lavet rigtig mange spændende og yderst gode kajakmodeller. Herunder kender rigtig mange den nye Frej eller de noget ældre Black Perl, Qanic og så videre. Han har bare lavet rigtig mange gode designs. De fleste kajakproducenter laver dog mest deres egne kajakmodeller, som de kan masseproducere og ikke feinschmecker modellerne fra Björn. Jeg tog kontakten til Björn hen over sommeren, og vi havde en længere meget detaljeret dialog omkring fartoptimering og byggestil. Meget interessante synspunkter blev delt og diskuteret, han har en masse designerfaring og jeg kunne krydre dialogen med en del "racerkører"-erfaringer fra mine mange optimeringstiltag og løb gennem de seneste par sæsoner. Björn synes dialogen var så spændende at han gerne ville mødes med Søren og jeg i forbindelse med et besøg hos Petrus Kajakbyggeri

Petrus er en rigtig en kajakbyggenørd, han har indrettet en del af sin bolig til værksted - værksted for kajakbyggeri. Han holder kurser, laver byggesæt og bygger også listekajakker på ordre. Håndværksmæssigt kan man nok ikke komme højere op i kajakbyggeri, og værkstedet er spækket med båndsave, CNC fræsemaskine, specialværktøj, glasvæv, epoxy, slibe- og malergrej. Det er ikke tilfældigt, selvom det godt kan se kaotisk ud på billederne.

Byggesæt i krydsfiner bliver skåret på en CNC fræsemaskine, og giver nogle flotte trækajakker. Trækajakkerne er en smule lettere end de kendte glasfiberkajaker, og mindst lige så holdbare. Træmaterialet er sådan set kun kernen i konstruktionen, og når det hele bliver beklædt med glasfiber og epoxy, så har man en bomstærk og flot konstruktion.

Vi købte et byggesæt af den berømte Frej model med hjem til Nibe. Det er et yderst interessant projekt da konstruktionen er nogle enklere end at bygge en listekajak. Krydsfinerpladerne er skåret ud så det passer. Projektet med at få byggesættet lavet om til en rigtig kajak starter langsomt op i værkstedet og kommer til at involvere 3-4 bygge- og konstruktions interesserede medlemmer.

Hvis man synes det lyder spændende, så kan man henover vinteren og foråret følge med i processen, som det skrider frem inde på værkstedet i klubben. Inden kajakchefens nye havracer er klar, er der endnu 2 ture til Petrus i Sverige, så hvis det gibber i nogen for at se hvad det er for noget, så er der mulighed for at komme med på en smuttur.

Fortsat nysgerrig - kontakt kajakchef Jacob Norris: kajakchef@niberoklub.dk