1., 2. og 3. plads til Nibe i fynsk kaproning

26. maj 2019 22:00 , af Jacob Søndergaard

Nibe-roere tog 1., 2. og 3. pladser i fynsk kaproning

Det går stærkt for roerne i havkajak fra Nibe Roklub. Så stærkt, at alle tre roere, der søndag stillede op på en kort maraton distance i løbet Fænø Rundt i Lillebælt, alle fik metal med hjem.

Fænø Rundt er et flot kajakstævne i Lillebælt udfor Middelfart/Strib; en rute hvor man passerer det flotte Hindsgavl Slot, og normalt vis også en del Marsvin (delfiner) i det smalle bælt mellem Fænø og Fyn. Stævnet var søndagens udfordring for tre veloplagte Nibe roere, som alle 3 stillede op i seniorklasserne for havkajak.

Løbet havde mere end 80 deltagere, og Kajakklubben Strømmen fik fulde huse da alle troppede op og var klar til dagens udfordringer. På trods af den korte løbsdistance på kun 13 km var der masser af spænding og højt tempo i søndagens friske vejr i Lillebælt.

Birgitte Larsen – Nibe Roklubs formand – der impulsivt havde besluttet sig for at deltage bare aftenen før, kom i mål på en flot 2. plads for senior damer i tiden 1t 35m. Casper Pedersen som også debuterede i dette løb, præsterede trods manglende træningstid i forsæsonen at hjemtage en velfortjent 3. plads i herre senior i tiden 1t 20m. Nibe Roklubs kajakchef Jacob Norris vandt løbet for herrer senior i tiden 1t 18m, og slog omsider sin gode race-kammerat islændingen Fylkir Sævarsson, som tog sig af 2. pladsen i denne klasse.

– Det var super dejligt at vinde løbet, men jeg synes også det er værd at nævne, at det er en stor oplevelse at tage ud i landet til de mange stævner og prøve nyt farvand og møde nye friske kajakfolk, som har samme gode oplevelse ved naturen og løbene, siger Jacob Norris. Hermed en opfordring givet videre til andre kajakroere, som sidder og overvejer om de kan tage ud i landet til de mange stævner: – Det er bare med at komme afsted, du fortryder det ikke, slutter kajakchefen.

Nibe Roklub lægger selv stævnevand til en afdeling af OceanRace Cup den 17. august, hvor værtskabet af DM OceanRace er gået til Nibe Roklub.