Guld, sølv og bronze til 25 roere

21. november 2021 23:45 , af Jacob Søndergaard

Afslutningen på sommersæsonen i Nibe Roklub blev 6. november markeret med standerstygning, hvortil ca. 40 medlemmer var mødt op.
Forinden var der om formiddagen gennemført prøver til vinterroning for kajakroere, som i alt tæller godt 20 medlemmer. Andre roere tog den sidste tur, inden flertallet af fjord-aktiviteter lægges på hylden.

Formand Birgitte Larsen bød så velkommen til standerstrygningen, hvor hun kort gennemgik nogle af rosæsonens mange højdepunkter: Kajak- og roskole for nye medlemmer, byggeri af fire nye kajakhuse, introduktion af surfski havkajakker og coastal robåde – og en mængde ro-aktiviteter, fra overnatningsture, klubture, roning ud fra og sammen med andre roklubber, uddannelse af instruktører, fejring af to 50-års jubilarer – og endelig stor glæde over, at rosæsonen i store træk har været uberørt af de corona restriktioner, som prægede den seneste vintersæson.
I september blev en lang række sponsorater fejret, med besøg af sponsorer, der navngav otte nye både samt indviede de nye kajakhuse.
Derefter blev standeren strøget og for klubben blev der udråbt et roer-hurra med 3 lange hurra'er, 3 korte hurra'er, afsluttet med »VEL ROET«.

I vintersæsonen er der fortsat stor aktivitet i klubben med bl.a.: Rospinning, juniorholdets aktiviteter, pop-up instruktion med specifikke træningsøvelser, gymnastik og cirkeltræning, vedligeholdelse af både, Morgenholdets onsdags træning samt svømning og vand-aktivitet hver lørdag i Nibe Svømmebad.

Under det efterfølgende kaffebord dukkede Kong Neptun op af fjordens bølger – og slæbte tang og skaller med ind, da han ankom til klubhuset. Efter at have undersøgt og udspurgt klubbens medlemmer om deres aktiviteter gennem rosæsonen, overværede Neptun uddelingen af kilometernåle: 25 stk. i alt blev det til.

Følgende fik nåle:

Kirsten Overgaard (409 km),
Henrik Elkjær (400 km).

To sjældne rullenåle
Kurt Møller Jensen og Pia Banch Jensen modtog ved samme lejlighed en »rullenål«, som er opnået ved 10 på hinanden følgende »grønlænder-rul« i havkajak.

Kilometerpokalen til Kurt Møller Jensen
Klubben har de senere år uddelt en særlig pokal til den roer, som i den nu afsluttede sæson har roet flest kilometer. Pokalen blev for 2021-sæsonen tildelt Kurt Møller Jensen for 2284 roede kilometer. Pokalen er tidligere modtaget af Per Rolmar (2020) og Søren Carøe Petersen (2019 og 2018).

BILLEDET ØVERST: Klubbens »guld-roere« 2021. fra venstre:
Kurt Møller Jensen, Pia Banch Jensen, Pia Jørgensen, Søren Jørgensen, Ole Nicolajsen (skjult), Mette Godsk Nicolajsen, per Rolmar og Birgitte Larsen. På billedet mangler Lærke Carøe Petersen og Morten Bak Sørensen.
Klubbens øvrige modtagere af præstationsnåle kan ses i hjemmesidens BILLEDGALLERI.